Příběhy a kazuistiky – Díl 4

1. Úvod

Účel kazuistiky: Tento případ ilustruje práci s mladistvými, kteří se potýkají s vlivem nefunkčních rodinných vztahů na jejich psychické obtíže, konkrétně úzkost a panické ataky. Zaměřujeme se zde na rodinnou dynamiku a na přístupy k řešení akutních úzkostných stavů.

Základní informace: Klientka je 16letá dívka, kterou vychovává babička z otcovy strany. S matkou má dobrý vztah, avšak kontakt s ní je omezený, jelikož matka klientku do péče nechce. Otec klientky projevuje o ni minimální zájem, a jeho opakující se vztahy s novými partnerkami situaci dále komplikují. Klientka trpí úzkostmi a panickými atakami.

2. Historie klientky

Anamnéza: Vyrůstá v nestabilní rodinné situaci. Její otec je neangažovaný a často mění partnerky, což klientku vede k pocitům nejistoty a nezájmu ze strany otce. Ten o ni nejeví pravidelný zájem a jejich vztah je velmi napjatý. Matka klientku vídá občas, ale plně se o ni starat nechce.

Současná situace: Klientka žije s babičkou, s níž má problematický vztah kvůli častým konfliktům a kontrolnímu přístupu babičky. Pocity osamění, nedostatek rodinné opory a nezájem ze strany otce i omezený kontakt s matkou přispívají k prohloubení jejích psychických obtíží.

3. Příznaky a obtíže

Popis příznaků: Klientka trpí úzkostmi a panickými atakami, které často vznikají v reakci na stresující situace spojené s rodinou a sociální izolací. Při atakách zažívá silné fyzické symptomy, jako jsou zrychlený tep, pocit ztráty kontroly a obavy o vlastní bezpečí.

Diagnostické úvahy: Kromě úzkostných stavů a panických atak zvažujeme adaptivní obtíže a problematické rodinné vztahy, které přispívají k jejímu emočnímu stavu. Byl vytvořen krizový plán pro zvládání panických atak, aby klientka měla konkrétní kroky, jak zvládat své obtíže v krizových okamžicích.

4. Průběh terapie

Cíle terapie: Prvotním cílem je pomoci klientce v práci s panickými atakami pomocí krizového plánu a rozvinout schopnosti emocionální regulace. Dlouhodobým cílem je posílit sebeúctu klientky a podpořit její schopnost zvládat komplikované rodinné vztahy.

Použité terapeutické přístupy: Využili jsme prvky kognitivně-behaviorální terapie pro zvládání úzkostí a panických stavů. Krizový plán obsahuje konkrétní kroky, jak se v krizové situaci uklidnit, včetně dechových cvičení a zaměření pozornosti. Zaměřili jsme se i na budování sebeúcty.

Klíčové momenty a intervence: Jedním z klíčových momentů bylo vytvoření krizového plánu, který klientka nyní využívá, aby zvládala panické ataky. V rámci terapie si uvědomila, jak její vztah s otcem ovlivňuje její sebepojetí a naučila se formulovat vlastní potřeby a limity.

5. Výsledky a reflexe

Vývoj a pokrok: Klientka začíná využívat krizový plán a uvědomuje si spouštěče svých panických atak. Postupně dokáže lépe komunikovat své potřeby, zejména ve vztahu s babičkou.

Obtíže a překážky: Komplikovaný vztah s babičkou a pocit nezájmu ze strany otce zůstávají hlavními překážkami. Pokrok je kvůli tomu pomalejší, ale klientka získává postupně větší kontrolu nad svými reakcemi.

Závěrečné hodnocení: Terapie poskytuje klientce oporu a strategie pro zvládání panických stavů a úzkosti. Doporučujeme pokračovat v terapii a zaměřit se na posílení sebeúcty a rodinnou komunikaci.

6. Diskuse a doporučení

Poučení pro praxi: Tento případ ukazuje význam podpory pro mladistvé v konfliktních rodinných situacích a význam terapeutického vztahu jako bezpečného prostoru pro vyjádření vlastních emocí a potřeb. Práce na sebeúctě a sociálních dovednostech je klíčová pro mladistvé, kteří žijí v takto problematickém rodinném prostředí. Případ dále ukazuje důležitost krizových plánů pro klienty s panickými atakami.

Další kroky: Pokračovat v terapii, případně zvážit možnost rodinné terapie za účasti babičky. Dále by bylo vhodné podpořit klientku ve školních nebo mimoškolních aktivitách k posílení sociálních vztahů.