Mgr. Petr Steklý je zakladatelem a statutárním zástupcem obecně prospěšné společnosti Prostor plus. Je také ředitelem sociálního podniku Lepší místo, který napomáhá rozvoji měst. V průběhu necelých dvaceti let vytvořil s kolegy celý ekosystém služeb v oblasti sociální péče, vzdělávání a regionálního rozvoje. Všechny tyto služby se velmi efektivně doplňují a navazují na sebe, a to od Lesní školky, přes sociální podnikání až po nadační programy regionálních firem. To, co v tomto systému dosud tak trochu chybělo, přinesl nový projekt Lehkost.cz. Ten má za cíl pečovat o duševní zdraví žáků a studentů a díky tomu také předcházet mnoha sociálně-patologickým jevům: šikaně, drogovým či digitálním závislostem, nebo třeba „jen“ nefunkční atmosféře ve školních třídách.
Jak vznikl nápad na projekt Lehkost.cz a co bylo jeho hlavním impulsem?
Nápad na vytvoření projektu Lehkost.cz se zrodil pod vlivem našich dlouholetých zkušeností. Hlavním impulsem byla stále častější zpětná vazba ze škol, že učitelé, studenti i rodiče čelí obrovskému náporu problémů, který často nejsou schopni sami zvládnout. Viděli jsme, že mnoho škol má jen velmi omezené možnosti, jak si poradit s problémy typu šikana, dětské úzkosti nebo závislosti mladých na technologiích, a proto jsme vytvořili platformu, která školám přináší profesionální podporu na pár kliknutí.
Posláním našeho projektu je propojovat školy s odborníky na duševní zdraví, a to nikoli slovy, ale činy. Lehkost.cz se naučila pomáhat rychle, efektivně a cíleně. Nejlepší na tom všem je, že naše platforma je digitální, školy tedy nemusí nikam volat, vést databáze odborníků, nebo se starat o to, jak která odborná služba funguje. Jsou připojeni do systému, který připomíná dobře vymyšlený e-shop. Jen se v něm neobjednávají vánoční dárky, ale desítky forem péče, podpory a pomoci.
Kolik škol a zaměstnanců jste zatím oslovili, a jaký máte cíl pro příští roky?
Za necelé dva roky se nám podařilo nastavit spolupráci s nějakými 150 školami ve středočeském regionu, odkud se pomalu rozrůstáme i do dalších částí republiky. Odborníci, kteří jsou součástí projektu, již absolvovali více než 1000 intervencí, lidsky řečeno, pomohli jsme už více než tisícovce dětí. Pro příští roky máme ambici rozšířit naši působnost na více než 400 škol, přičemž cílem je nejen navýšit počet zapojených škol, ale také zajistit, aby se platforma stala nedílnou součástí školní podpory duševního zdraví žáků a psychologické péče o ně. Prostě aby nás bylo v projektu víc, ale také aby to na každé zapojené škole fungovalo opravdu efektivně.
Máte už nějaké konkrétní výsledky nebo zpětnou vazbu, která potvrzuje přínos Lehkosti?
Jsem moc rád, že zpětná vazba od škol je velmi pozitivní. Jedním z konkrétních výsledků našeho snažení je například výrazné zlepšení školního klimatu v zapojených školách. Vypadá to, že díky našim službám se snížil počet konfliktů mezi žáky a školám se ve spolupráci s námi daří lépe pracovat s dětmi trpícími psychickými problémy. Rodiče i učitelé oceňují rychlost a dostupnost odborné pomoci, což potvrzuje, že Lehkost.cz funguje tak, jak má.
Co vás vedlo k zaměření právě na duševní zdraví studentů? Vidíte zde nějaké výrazné změny nebo trendy za poslední roky?
Duševní zdraví studentů je klíčovým předpokladem pro jejich úspěch ve škole a především pak v jejich dalším životě. V posledních letech vidíme prudký nárůst úzkostných a depresivních symptomů mezi mladistvými, což pandemie COVID-19 ještě zhoršila. Navíc se objevují nové problémy spojené se závislostí na IT technologiích a sociálních sítích. Z průzkumu vyplývá, že víc než 50 % žáků devátých tříd v ČR projevuje známky zhoršeného well-beingu. 30 % dotazovaných navíc projevilo znaky, které ukazují na středně těžké až těžké úzkosti. 4 z 10 oslovených žáků reportují známky středně těžké až těžké deprese. Nemáme ambice vysvětlit, odkud se všechny tyhle duševní problémy mladých lidí berou. Jedno ale víme jistě: chceme a dokážeme alespoň trochu pomoci. Proto jsme vytvořili digitální platformu a navazující systém podpory, které těmto problémům čelí, a to včas a efektivně.
Jaké změny byste rád viděl v systému vzdělávání, aby lépe podporoval duševní pohodu studentů?
Bylo by skvělé, kdyby školy disponovaly systémem přímé a strukturované podpory v oblasti duševního zdraví dětí, ale také pedagogů. Škola má obrovský preventivní potenciál, učitelé jsou schopni indikovat včas mnoho symptomů, které mohou později vyústit v šikanu, poruchy příjmu potravy, závislosti, deprese a další. Náš systém je právě takto nastaven: učitel zpozoruje symptom a jednoduše zprostředkuje preventivní pomoc. Výsledek je, že o děti je lépe a hlavně systémově postaráno, pedagogům se ve třídě lépe učí a studenti mají lepší prospěch. Ale nerad bych, aby se zapomnělo na pedagogy. I pro ně je projekt Lehkost.cz určen. Psychologické poradenství a jiné naše služby mohou kdykoli – bezplatně a anonymně – využít také učitelé ve školách zapojených do projektu.
Jaké jsou vaše plány do budoucna? Přemýšlíte o nových aktivitách Lehkosti nebo oblastech, které byste chtěli zahrnout?
V budoucnu bychom chtěli rozšířit naši nabídku o další preventivní programy, tentokrát zaměřené na rodiče. Také plánujeme zavést více digitálních nástrojů pro zefektivnění komunikace mezi školami a odborníky. Cílem číslo tři je zajistit co nejširší regionální pokrytí našich služeb. Když bude Lehkost.cz na každé škole v zemi, bude se v každé škole v zemi lépe učit, třídní kolektivy budou lépe fungovat, ale především – ubyde duševních problémů mladých. Na mou duši, nemáme malé cíle.
Na jaké problémy nebo výzvy školy nejčastěji narážejí při práci s duševním zdravím svých studentů?
Výzev je víc, než bychom si přáli. Učitelé nemají dostatek času, školy nedisponují dostatkem odborných kapacit, lidé ve vzdělávacím systému nemají dostatek zkušeností s problémy, které se v posledních letech množí geometrickou řadou. Školy neumějí pracovat s dětmi, které trpí úzkostmi nebo agresí, často také cítíme nedostatečnou podporu ze strany rodičů. Další výzvou je absence jasných postupů, jak řešit krizové situace, a pocity izolace, ale také vyhoření učitelů, kteří si s rozšiřujícími se duševními neduhy svých svěřenců nevědí rady. Tohle je na fakultách nikdo neučil, tohle se před patnácti či více lety nedělo. Celá tahle situace je pro většinu z nich, pro většinu z nás, nová.
Jak se snažíte přizpůsobit metodiku potřebám různých typů škol – například základních a středních?
Naše platforma je flexibilní – umožňuje školám vybírat si služby, které odpovídají jejich konkrétním potřebám. Základním školám například nabízíme pomoc s vedením třídnických hodin zaměřených na budování fungujícího kolektivu, zatímco střední školy často preferují individuální konzultace a práci s prevencí negativních jevů. Každá škola má jiné potřeby, a tomu my přizpůsobujeme naši metodiku. Pro každou školu je však projekt Lehkost.cz nastaven tak, aby byl snadný k aktivnímu využití. Na jedné webové platformě je k dispozici veškerá šíře naší podpory a pomoci. Najít a vyhledat tu správnou pomoc je pro školu otázkou jen několika kliknutí.
Vidíte nějaké rozdíly v přístupu k duševnímu zdraví mezi menšími a většími školami, nebo mezi různými regiony?
Určitě ano. Menší školy často působí jako kompaktnější komunita, kde je snadnější zapojit rodiče a učitele do procesu podpory duševního zdraví dětí. Naopak větší školy mohou čelit silnějšímu tlaku v oblasti nedostatečných kapacit či procesních překážek. Rozdíly vidíme i v regionech, například v přístupu k financování duševního zdraví nebo v intenzitě povědomí o důležitosti téhle problematiky.
Jak vybíráte odborníky, se kterými spolupracujete, a jak je pro jejich roli v projektu připravujete? Jaké jsou vůbec podmínky pro přijetí takového odborníka do projektu?
Spolupracujeme s odborníky, kteří mají špičkovou kvalifikaci v oblasti psychologie, speciální pedagogiky nebo terapeutické praxe. Před zařazením do projektu musí navíc projít náročným odborným výcvikem a být seznámeni s hodnotami a cíli platformy Lehkost.cz. Podmínkou je schopnost spolupracovat s učiteli, rodiči i dětmi a přizpůsobit se specifickému školnímu prostředí.
Jsou nějaké příběhy nebo momenty, které vás během realizace projektu nejvíce zasáhly nebo inspirovaly?
Takových momentů je celá řada. Jeden z posledních, který v nás zanechal silnou stopu, byl příběh, kdy jedna ze zapojených škol díky naší podpoře dokázala úspěšně integrovat žáka s těžkou úzkostí zpět do třídního kolektivu. Vidět výsledky naší práce přímo u dětí a slyšet zkušenosti, jak jim naše služby změnily život k lepšímu, je pro nás obrovskou inspirací a také nejlepší odměnou.
Jak se sám staráte o své duševní zdraví, když pracujete v oblasti, která je emočně tak náročná?
Pracuji na tom, abych udržoval rovnováhu mezi prací a osobním životem. Pomáhá mi pravidelný pohyb, konkrétně kolo a workout za jakéhokoliv počasí, což otužuje tělo i duši. Rád se také přiznám k tomu, že nejsem součástí žádných sociálních sítí. Udržet si duševní pohodu nám všem také pomáhá dobře nastavený systém projektových supervizí. Zkrátka, nikdo z nás v tom nejsme sami.